Under ’Medlemmar berättar’ får YSP:s medlemmar möjligheten att dela med sig av till exempel hur de började arbeta med hållbarhet, viktiga hjärtefrågor eller vad som är det bästa med deras jobb. Den här gången berättar Amanda Borneke om hennes motiveringar för att göra det lätt att göra rätt.
Hej Amanda! Vad arbetar du med (och på vilket sätt arbetar du med hållbarhet)?
Min passion för hållbarhet och miljökommunikation genomsyrar hela mitt arbetsliv. Under det senaste året har jag agerat avfallskonsult till Chipatas kommun, utformat en miljökonferens i Prag och grundat min egna konsultverksamhet – Borneke miljökommunikation. Jag vill guida verksamheter genom hållbarhetsdjungeln och vägleda inom miljökommunikation, varumärkesutveckling och sociala medier. Just nu arbetar jag heltid som Kvalitet- och miljöansvarig för CS Riv & Håltagning i Göteborg.
Varför har du valt att arbeta med hållbarhet?
Jag tror att det är min vistelse i naturen som gjorde mig nyfiken på hur naturen fungerar och hur vi människor samspelar med den. Min familj har alltid varit noggrann med att vi ska spendera tid i naturen. Alla i min kärnfamilj har dykarcertifikat och det är så vi spenderar våra semestrar. För varje år vi snorklade kunde jag se att den biologiska mångfalden blev sämre samt att det blev skräpigare i havet. I vår dykklubb är det en självklarhet att dykaren tar med sig en tygpåse som vi eventuellt kan fylla med skräp. På samma sätt är hållbarhet en självklarhet för mig, en aspekt som alltid behöver tas med för att skapa en hållbar framtid.
Jag erhöll en kandidatexamen i miljövetenskap och grundade arbetsmarknadsdagen Radar, en mässa för miljövetare att möta framtida arbetsgivare. Här handlar hållbarhet om brobyggande mellan olika aktörer för att skapa miljöinriktade samarbeten. Jag kände dock att något fattades när jag var färdigutbildad. Det var precis som att jag hade lärt mig vilka miljöproblem vi har vi världen – men inga strategier för att lösa dem. Det resulterade i en vidareutbildning till miljökommunikatör, vilket är att förmedla miljöfrågor och att skapa beteendeförändring.
Vilka är de största hållbarhetsutmaningarna just nu?
Jag skulle säga att vår uppfattning om klimatkrisen är den största utmaningen eftersom att den, enligt mig, inte är ett miljöproblem. Det är ett kommunikationsproblem. När vi väljer att se miljöproblemen i ett kommunikationsperspektiv, får lösningarna en helt annan struktur. Då tittar vi istället på problemlösning inom konflikthantering, förmedling och målgruppsanpassning. Förstå då tror jag att vi kan hitta kärnan av problemet. Det kommer att behövas mer internationella utbyten inom miljökommunikation för att synliggöra olika typer av diskurser, makt och manipulation inom hållbarhet.
Vad är viktigast för att säkerställa hållbar utveckling på sikt?
Ett problem som de flesta av mina kunder och samarbetspartners har är att de riktar sin miljökommunikation till 5% som redan är väldigt intresserad av miljöfrågan, de s.k. LOHAS (Lifestyles of Health and Sustainability), istället för att rikta sin kommunikation till de resterande 95%. Det är så miljöfrågan kommer nå ut till den stora massan. Verksamheter måste bli mycket bättre på att målgruppsanpassa sin miljökommunikation, sin miljöprofil och framförallt – hur de för miljökommunikation i sociala medier. På så sätt inkluderar vi fler för att skapa bättre lösningar för morgondagen.
Vad är roligast med ditt jobb?
Att varje dag få inspirera, motivera och engagera människor inom miljökommunikation och skapa långsiktiga beteendeförändringar. Det ska vara lätt att göra rätt!