Efter en intensiv vecka är Almedalen slut för i år. YSP:aren och kommunikationsproffset Sara Holmberg var på plats och delar med sig av sina reflektioner.
Aldrig förr har hållbarhet genomsyrat Almedalen som i år. Frågor som berör social hållbarhet och inkludering har stått i fokus under flera av partiledartalen. Från civilsamhälle och näringsliv visar man gärna på nya initiativ för att hantera hållbarhetsutmaningar såväl i Sverige som internationellt. Flest evenemang hade hållbarhet som primär frågeställning (7,8 procent) och det var totalt 671 evenemang som berörde ämnena hållbarhet (309), mänskliga rättigheter (187) och klimat/miljö (175).
Det är tydligt att det ökande intresset för frågorna går hand i hand med att näringslivet tagit allt större plats på Visbys stenbelagda gator och torg. Allt från framstående företag som länge arbetat med hållbarhetsfrågor, till de som just påbörjat sin hållbarhetsresa är där för att diskutera utmaningar och lösningar framåt.
Samtidigt som heta diskussioner pågick i Almedalen, kom Volvo Cars utspel om elektrifiering av fordonsflottan – ett kvitto på den pågående trend att värdera hållbarhet som affärskritiskt för verksamheten. Många av de med ett välutvecklat hållbarhetsarbete har övergått från riskminimering och kontroll, till att proaktivt driva en agenda med syfte att öka värdeskapandet genom hela affären.
Under veckan har jag sett flera bevis på hur dialogen mellan företag och näringsliv intensifierats och flera seminarier har berört dessa nya samarbetsformer. Det är tydligt att arbetet med att uppnå de globala hållbarhetsmålen kräver ett multistakeholderperspektiv. Det handlar inte längre enbart om civilsamhällets påverkansarbete på företag, utan möjligheten för företag och organisationer att tillsammans arbeta mot gemensamma mål.
Denna utveckling manifesterades tydligt under ett seminarium anordnat av Greenpeace och Nordea kring hur finansbranschen kan påverka klimatomställningen. Nordeas chef för hållbara finanser, Sasja Beslik och Greenpeace Sverigechef Frode Pleym, konstaterade att det för bara ett par år sedan inte kunnat föreställa sig att de skulle stå värdar för ett seminarium tillsammans. Andra exempel kommer från livsmedelsbranschen som arbetar med småbönder för att utveckla nya varor och produkter eller IT-sektorn som samarbetar med organisationer som säkerställer frihet från konfliktmineraler i värdekedjan.
Även om företagens hållbarhetsarbete inte blir den stora valfrågan nästa år, kommer det fortsatt att dominera stora delar av samtalen i Almedalen. Genom den nya lagstiftningen om hållbarhetsrapportering kommer ännu fler företag behöva förstå hur de kan ställa om och skapa en positiv påverkan på människor och miljö. Särskilt intressant blir det att se hur branschledande bolag kommer dela med sig av kunskaper och insikter till små- och medelstora företag, och hitta fler samarbeten med nya aktörer. Och vem vet, kanske slår antalet hållbarhetsseminarier nya rekord igen nästa år…
Sara Holmberg, Kommunikations- och hållbarhetskonsult, Bellbird
Twitter: @sholm